A jogosítvány megszerzéséhez itt is, mint bárhol máshol, le kell rakni egy elméleti vizsgát. A vizsgán az alapvető kreszen kívül vannak még elsősegélynyújtással, az autóhoz kapcsolódó papírmunkával, és környezetvédelemmel kapcsolatos kérdések is. A legérdekesebb az, hogy elvileg lehet úgy vezetni, hogy az ember még nem ment át ezen a vizsgán, lehet órákat venni a tanuló vezetői engedéllyel is. Ha jól értettem ezt így is szokás csinálni: egyszerre tanulja az ember az elméletet és a gyakorlatot, az oktató ad anyagot az elméleti viszgára való felkészüléshez.
A vizsga három részből áll. Van egy egyszerű teszt: kérdés, 4 lehetséges válasz, egyet kell kiválasztani. A második rész ugyanez, csak abban különbözik, hogy leírnak egy szituációt, és azzal kapcsolatban tesznek aztán fel kérdéseket. Én ezekre úgy készültem, hogy előfizettem egy netes oktató programra, ahol témánként el lehetett olvasni a tananyagot, aztán gyakorolni a teszteket. Összesen egyszer olvastam el mindent, annyira volt időm, és végigcsináltam az összes témához kapcsódó tesztsort, valamint 4-5 próbatesztet. A legnagyobb nehézséget nekem az okozta, ahol konkrét számadatokat kellett volna megjegyezni, mint pl a félktávolság ha X mérföldperórával megy az ember. Plusz meg kellett tanulnom az itteni táblarendszert is, mert Amerikában kicsit más. Ezen kívül nagyjából mindent ki lehetett logikázni, nem éreztem nehéznek, csak helyenként bosszantónak hogy mennyire hülyének néznek. A vizsgán 43 pontot kell elérni 50-ből, hogy átmenjen az ember.
A harmadik rész volt egy kicsit trükkösebb, ugyanis arra nem nagyon tudtam készülni, csak megnéztem pár youtube videot. Ez a teszt gyakorlatilag azt méri fel, mennyire vagy észnél, látod meg a potenciális veszélyhelyzeteket. Fel lehet úgy fogni, mint egy autós videojátékot, ahol akkor kell kattintani, ha veszélyt látsz. Pl. szarvasok szaladnak át előtted, biciklis kacsázik be eléd, kigurul egy labda az útra, stb. A trükk, hogy az alapján kapsz pontot, minél hamarabb észrevetted. De ha túl korán klikkelsz, lehet még nem rögziti a rendszer, szóval nagyon jól kell időzíteni. Ja, és persze nem lehet összevissza kattintgatni, mert egy bizonyos kattintásszám felett nullázza a rendszer az arra a feladatra kapott pontokat. 14 video van, mindegyikkel 5 pontot lehet szerezni.
A vizsgát egy cég intézi. Neten le lehet foglalni az időpontot, de jó előre kell gondolkozni, mert nekem egy hónapot várnom kellett hogy legyen megfelelő. Ott kell lenni negyed órával hamarabb, mert van egy kis papírmunka. Mindent be kell pakolni egy öltözőszekrénybe, és a vizsgaterembe üres zsebekkel kell bemenni, csak a kulcs lehet az embernél, amit ők adnak, a szekrényhez. A terem bejáratánál egy külön ember ellenőrzi ezeket, megnézni nincs-e az embernek a fülében valami, ott előtte ki kell dobni a zsebekből a papírzsepiket is. Megmondja melyik géphez lehet leülni, és indulhat a móka.
Én nagyjából fél óra alatt végeztem mindennel. Utána szó nélkül kellett elhagynom a termet, és kint a recepción kaptam egy papírt, ami úgy volt összehajtva, hogy aki nyomtatta, az sem látta az eredményt. Már csak kint tudtam megnézni: átmentem, sikerült elsőre. Most már csak vezetnem kell valamennyit, és lehet jelentkezni a gyakorlati vizsgára.

Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése